Skärtorsdag, 9 april 2009, klockan 12.30
Idag sitter jag som vanligt i godan ro på min motorcykel på väg hem från jobbet.
Som motorcyklist vet jag att det är viktigt att ha total-koll på omgivande trafik, eventuella hål i vägbanan och annat som kan störa ens färd.
Nåja, mellan Stora Mossen och Abrahamsberg på Bergslagsvägen så händer det! Bilen, som jag sett i vänster backspegel vinglar till och hamnar i mitt körfält.
- Djävla idiot, muttrar jag högt bakom hjälmens visir! RYZ 370, tänker jag. Det numret måste jag komma ihåg…
Jag ser hur bilen sakta, sakta styr mot höger, sedan mot vänster för att sedan fortsätta med mittlinjen som riktlinje mitt under sig.
- Hmm, tänker jag. Antingen ett rattfyllo eller någon med hjärtproblem.
Hursomhelst – den mycket, mycket vingliga färden fortsätter och det är verkligen ett under att bilen inte skrapar mot några andra bilar eller kör av vägen. Vid det här laget har jag fått av mig handsken och ringt Polisen.
Färden går i omväxlande 40 km/h och omväxlande i 80 km/h som om föraren inte riktigt visste vilken trafikrytm som gäller.
Själv håller jag behörigt avstånd till bilen samtidigt som jag försöker att ge tydliga lägespositioner till den operatör jag har i andra änden av linjen.
Vi passerar Åkeshov utan att något blåljus syns till trots att operatören säger att ”de är på väg”. Ängbyplan passeras också och färden blir bara vingligare och vingligare när operatören säger att ”nu är det fler som ringer”.
Likt en MC-polis färdas jag i mitten av Bergslagsvägen. Höger hand på styret och medan jag försöker att få bakomvarande trafik att dämpa farten vilket de gör.
Helt plötsligt kommer ett tvärt kast och bilen svänger vänster. Självklart utan att blinka och bilen lägger sig för vänstersväng mot Islandstorget. Vidare förbi tunnelbanan och sedan till höger mot Blackeberg.
Flera gånger så är bilen uppe på trottoaren och jag ber en stilla bön att det inte skall komma någon gåendes. Vid Blackebergs centrum delar sig vägen och där stannar bilen mitt i vägen. 1 minut går, 2 minuter blir till tre…
Jag står på 15-25 meters avstånd med motorn igång och funderar på vad som skall hända.
Eftersom jag står mitt i vägen så bildas det kö bakom mig och jag försöker signalera att bilen som står still där framme har ett fyllo vid ratten.
Tecknet för det är att peka mot bilen och därefter göra en rörelse som när man för ett glas till munnen. Om de där bakom någonsin fattade vad jag menar har jag ingen aning om men vad gör det.
Helt plötsligt tar han fart och svänger höger. Efter cirka 300 meter stannar han igen mitt i vägen och samma sak upprepar sig… Jag ser två mammor med barnvagnar komma gående på parkvägen och jag hänger mig på tutan och vrålar:
- Stå still – det är ett rattfyllo i bilen, och pekar på bilen i fråga!
Vid det här laget börjar fundera på var Polisen håller hus och börjar nästan bli irriterad. Min puls är vid det här laget säkert uppe i 140 slag i minuten.
Jag ser att föraren håller på med backspegeln och jag inser att han har insett att jag förfäljer honom. Jag tänker:
- Vad händer nu? Kommer han ge sig ut och börja slåss? Inga problem. Jag har bra skydd, hjälm och tjocka handskar och dessutom kan det ju inte vara ett problem att sänka ett fyllo!
Inget händer och färden går vidare i Blackeberg och efter närmare 500 meter så svänger bilen och han stannar utanför ett dagis och blir helt stilla…
Allt detta händer medan jag kör min hoj, pratar med operatören och ger henne positioner. Sekunderna tickar men inget blåljus…
Återigen uppstår den här konstiga känslan av stillestånd. Inne i hjälmen är det helt tyst och det enda jag hör är hur jag andas…
Helt plötsligt ser jag Polisbilen komma i hög fart och jag pekar och släpper förbi dem. Bilen jag har förföljt rullar i 3-5 meter innan den stannar.
- Bra tänker jag, då tog de honom på ”rull”. Inte för att jag skulle tvekat en sekund att peka ut honom vare sig på plats eller i en kommande rättegång.
Avslutningsvis, så här började min påsk 2009 och vad jag vill säga är:
Drick gärna alkohol – det står dig fritt och kan vara ganska kul i rätt mängd och i rätt sammanhang. Kör gärna bil men se för fan till att aldrig kombinera dessa företeelser. Det kan sluta så in i h-e olyckligt! Inte för dig utan främst för andra!
Idag vet jag att åtminstone två-tre pensionärer och två barnfamiljer kan tacka sin lyckliga stjärna! Så nära var det att även de fick ”träffa” den här bilisten!
Glad påsk!
Jag é lite skärrad!
Moderator: Nesse
-
Matte A
Jag é lite skärrad!
Senast redigerad av Matte A den 09 apr 2009, 16:31, redigerad totalt 1 gånger.
- Martin
- Klubbmedlem
- VTX-modell: VTX1300 2004
Re: Jag é lite skärrad!
Bra, Matte, hoppas att din helg och hela säsongen blir bättre än vad du har upplevt denna gång.
Glad Påsk önskar jag dig och alla andra VTX-tokiga fans,Martin
Glad Påsk önskar jag dig och alla andra VTX-tokiga fans,Martin
-
Vtxmangan
Mycke BRA gjort!!!
Du borde få ett stort Påskägg av Polisharry för ett bra civilcurrage
Du borde få ett stort Påskägg av Polisharry för ett bra civilcurrage
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Kontakt:
Bra jobbat Matte, du får en stjärna i kanten :P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Gusten
- Klubbmedlem
- VTX-modell: VTX 1800 svart 2007
Helt otrolig historia...det är många som kan tacka dig idag för att dom får fira påsk i lugn och ro med alla nära och kära kvar runtomkring sig tack vara dig Matte.
Gusten

Gusten
VTX 1800 svart 2007 FAT ASS
- Västerlanda
- Guru prospect
- VTX-modell: VTX 1800C -06
BRA Matte, där kom lille SHERIFFEN fram
Vi behöver flera sådana. Det finns för många STRUTSAR (stoppar huvet i sanden) :roll: vid sådana o liknande situationer.
Vi behöver flera sådana. Det finns för många STRUTSAR (stoppar huvet i sanden) :roll: vid sådana o liknande situationer.
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream