Tjenixen alba!
Du hörs ju ganska nöjd ut! Men jag skal tilfoga lite ändå. :P
ALLA prylar (hardware) man kopplar på/i/till datorn kräver en "drivare" för att funka!
Drivaren "kopplar" din hardware med ditt operativsystem (os). Det är den du vill åt på din medfölgande skiva!
Dock fölger det med en helsikes massa drivare med os'et, så det mesta kan man få att funka utan den medfölgande skivan som Klesell säger.
MEN, om den hardware du köper är utgiven EFTER att ditt os är utgivet, kan ju omöjligen just DEN drivaren va med där, eller hur!
Den mesta hardware ska man bara ha till att funka, så det blir en "antingen/eller" grej.
Men min erfarenhet med just skärmar, är att dom verkligen behöver senaste drivare för att se bäst möjligt ut!
Riktig drivare ger deg också som regel en "rekommenderad" inställning för just din skärm.
Den välger man så klart själv om man vill följa. Problemet med höga upplösningar är som sagt att text blir för smått... :roll:
(Om Aftonposten bara tar upp halva din skärm så måste du ha en helsikes hög upplösning!) :shock:
Och så måste man ju passa på att få proportionerna riktiga (höjd x bredd), så inte figurerna på skärmen ser ut som grodor!...
Man kan ställa inn så att (nästan) bara texten blir större som du antagligen har hittat. (%-inställningen)
Men tar man i för mycket förvrider det ofta på allt möjligt.. 125% ca. brukar gå bra.
Vad jag förstår så var det denna inställning som strulade till det för deg, vilket kan tyda på att du har fel drivare!...
(Detta kan man som sagt också ställa inn i sin browser. (IExplorer eller Firefox eller hva du nu kör med) och det gäller då så klart bara det du kollar på på nätet.)
Du hittar riktig drivare vid att googla efter "driver download NamnOchNummerPåDinSkärm".
(Det finns siter som tar betalt för detta, leta i så fall vidare!)(Ofta lägger producenten ut det på sin site!)
Och så installerar du den på samma ställe där du har hittat inställningar för upplösning under "Avancerade Inställningar - Skärm".
Jäkla nördigt förresten och göra egen avatar med brinnande bokstäver!...
Orre