Tja,
Tre st tunga glidare inför årets säsong. En ca femårig gamling (VTX 1800 C) och två st nyingar (XV 1900 Midnight Star och Intruder M1800R).
Jaa, vad tror ni, om vi skall vara lite objektiva, kommer Yamaha och Suzuki att sno åt sig ett antal marknadsandelar på customsidan i år med dessa nya modeller på bekostnad av 1800 C? Jag tycker faktiskt att båda nyingarna ser tunga, fläskiga och ganska imponerande ut.
Jag tror att Honda måste komma ut med en "uppdatering" (Concept 1?) nästa år för att hänga med och ta täten igen, eller vad tror ni?
PS! Jag tror att MC-Nytt kommer med en "test" av årets tunga glidare i nästa nummer (maj).
Säg något! Vad tycker ni???
/birdie
Honda VTX1800C-Yamaha XV1900 Midnight Star-Suzuki Int.M1800R
Moderator: Geronimo
- birdie
- Oinvigd mästare
- VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
- Kontakt:
Honda VTX1800C-Yamaha XV1900 Midnight Star-Suzuki Int.M1800R
Senast redigerad av birdie den 17 apr 2006, 15:13, redigerad totalt 1 gånger.
Never up - never in!
- Joe
- Adept
- VTX-modell: VTX 1800
Tjena!
XV 1900 Midnight Star har jag inte sett i verkligheten, ser ok ut på bild. Intruder M1800R har jag sett i verkligheten och liknar mest en vespa med lite bredare däck bakifrån.
Concept 1 skulle peta omkull dessa två på ett retfullt enkelt sätt. Känns visserligen lite fel att jämföra dessa hojar med varandra då Concept 1 är mer av en framtidshoj, visar mer vad Honda kan och står för.
Vad det gäller customhojar så tycker jag att dessa bör byggas lite enligt tradition typ VTX 1800 C.
Joe
XV 1900 Midnight Star har jag inte sett i verkligheten, ser ok ut på bild. Intruder M1800R har jag sett i verkligheten och liknar mest en vespa med lite bredare däck bakifrån.
Concept 1 skulle peta omkull dessa två på ett retfullt enkelt sätt. Känns visserligen lite fel att jämföra dessa hojar med varandra då Concept 1 är mer av en framtidshoj, visar mer vad Honda kan och står för.
Vad det gäller customhojar så tycker jag att dessa bör byggas lite enligt tradition typ VTX 1800 C.
Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
-
Sanell
VTX är ingen renodlad customhoj, den skapade ett eget segment som PowerCruiser när den kom -02 med sin enorma slagvolym, låga och strömlinjeformade stil. Tror ingen VTX-ägare behöver vara orolig för X:ens position och den är mycket väl etablerad som den PC den är
Concept 1 har en cool futuristisk look men tyvärr så verkar den få kedjedrift och detta tycker jag plockar ner den. Borde inte Honda kunnat hitta nån annan väg att gå beträffande drivlinan?? Kedja är inget intressant för mig iallafall
Concept 1 har en cool futuristisk look men tyvärr så verkar den få kedjedrift och detta tycker jag plockar ner den. Borde inte Honda kunnat hitta nån annan väg att gå beträffande drivlinan?? Kedja är inget intressant för mig iallafall
- Knodden
- Klubbmedlem
- VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd
Tjipp!
1900 Midnight Star är en STOR glidare och är just det en glidare med en på tok för många plast detajler.. :?
Tycker inte den ligger i samma segment som 1800C.
1800 Maruder är en PC men även där för mycket plast!
Sedan tycker jag nästan att det är elakt att montera en så FET baksula som orginal (240/40 R18), kunde vara ett "opiton"! OK nu finns det killar/tjejer som verkligen vill ha det fett eller hur Sanell?
Hur stor del av åkytan kommer nyttjas? Hur uppför sig bågen när det svänger lite?
Borrning x Slag112.0 x 90.5 mm
Effekt kw(hk)/varv92 (125)/6200
Vridmoment Nm/varv160/3200
Är siffror som talar FÖR att den mycket väl klassas som en PC..
Men jag e tveksam.. Kanske dax att se om den finns att prova någonstans så man kan få det bekräftat att men redan hittat den optimala bågen
1900 Midnight Star är en STOR glidare och är just det en glidare med en på tok för många plast detajler.. :?
Tycker inte den ligger i samma segment som 1800C.
1800 Maruder är en PC men även där för mycket plast!
Sedan tycker jag nästan att det är elakt att montera en så FET baksula som orginal (240/40 R18), kunde vara ett "opiton"! OK nu finns det killar/tjejer som verkligen vill ha det fett eller hur Sanell?
Hur stor del av åkytan kommer nyttjas? Hur uppför sig bågen när det svänger lite?
Borrning x Slag112.0 x 90.5 mm
Effekt kw(hk)/varv92 (125)/6200
Vridmoment Nm/varv160/3200
Är siffror som talar FÖR att den mycket väl klassas som en PC..
Men jag e tveksam.. Kanske dax att se om den finns att prova någonstans så man kan få det bekräftat att men redan hittat den optimala bågen
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
-
Sanell
Looken är viktig, men visst finns det delade meningar om bredden på bakdäck. Har en RoadkingClassic polare som påstår att det är fult med feta bakdäck. Han har rätt, på hans hoj är det definitivt fultKnodden skrev:Tjipp!
- birdie
- Oinvigd mästare
- VTX-modell: Svart VTX 1800C, -05
- Kontakt:
Ciao!
Intressanta synpunkter och läsvärda inlägg!
Jag tycker det är bra att det kommer ut nya konkurrenter till KUNGEN VTX 1800C, det sporrar till förnyelse - typ Concept 1. En sak är säker och det är att får jag möjlighet så skall jag provköra "nyingarna" - XV 1900 Midnight Star och Suzuki Intruder M1800R - så fort möjlighet och tillfälle ges. Det är bra att få bekräftat att KUNGEN fortfarande regerar..., eller hur?
Väntar med spänning på årets första riktiga test i någon av mc-tidningarna, som tidigare nämnts. Förvisso skall man alltid ta dessa tester med en eller två nypor salt, för visst är det subjektiva bedömningar som redovisas och som kan skilja en hel del mellan testförarna.
Hörde ryktas att Suzuki kommer att kunna leverera ca 120 st M1800R inför denna säsong, men man har beställningar på upp emot 200 st... Sant eller falskt?
/birdie
PS!
Joe, jag åker till St Andrews imorgon och spelare lite egen golf nästa vecka på bl a Crail, Kingsbarns och Carnoustie!
Intressanta synpunkter och läsvärda inlägg!
Jag tycker det är bra att det kommer ut nya konkurrenter till KUNGEN VTX 1800C, det sporrar till förnyelse - typ Concept 1. En sak är säker och det är att får jag möjlighet så skall jag provköra "nyingarna" - XV 1900 Midnight Star och Suzuki Intruder M1800R - så fort möjlighet och tillfälle ges. Det är bra att få bekräftat att KUNGEN fortfarande regerar..., eller hur?
Väntar med spänning på årets första riktiga test i någon av mc-tidningarna, som tidigare nämnts. Förvisso skall man alltid ta dessa tester med en eller två nypor salt, för visst är det subjektiva bedömningar som redovisas och som kan skilja en hel del mellan testförarna.
Hörde ryktas att Suzuki kommer att kunna leverera ca 120 st M1800R inför denna säsong, men man har beställningar på upp emot 200 st... Sant eller falskt?
/birdie
PS!
Joe, jag åker till St Andrews imorgon och spelare lite egen golf nästa vecka på bl a Crail, Kingsbarns och Carnoustie!
Never up - never in!