Då fick man bevis på att man inte riktigt är så där superduktig på lågfartsprovet
Var ju inte så enkelt att köra i gånghastighet i de där extremt snäva svängarna Sen tyckte han jag latjade lite för mycket på kopplingen men det löser sig nog, ska ligga i hårdträning
En fråga till er som redan har kortet.
Hur ofta gör ni den så kallade "garagesvängen" på en väg? Jag menar man svänger väl inte runt utan att först gjort klart för sig att det inte kommer annan trafik? Sätter man inte då ner fötterna för att ha bättre koll på läget?
Idag är iof "garagesvängen" borttagen som sådan men den ingår ju i lågfartsprovet genom att man där kör en serpentinbana i gånghastighet.
En annan har ju ingen koll på vad som krävs på uppkörningen i dag. Men då jag körde upp så använde jag körskolans hoj, en halvkross. Den var mycket enkel att navigera med och en helt annan svängradie än vtx:en.
Tja detta tillförde väl inte så mycket, men att träna svängar i låg fart och överhuvudtaget träna att köra i låg fart är väl att rekommendera.
"Garagesvängen" använder jag inte mycket, att vända på en trafikerad väg utan att kolla om det är grönt bör man nog inte göra, ner med fötterna du ;-).
Träna kurvteknik är något du också bör titta på, finns någon länkt till det här på forumet någonstans.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::--- VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Krypkörning är lurigt, somliga vill stå och smyga för de får bättre balans då. Själv så tycker jag det är enklare att sitta ner när man krypkör. Och 1300 är ju inte direkt gjord för att kunna stå-köras. Håll blicken vid horisonten. Bromsa innan kurvan (om man måste bromsa) och lätt gaspådrag igenom, då går det som en dans, Och naturligtvis, knip med knäna runt tanken - precis som en ovillig kvinna ;-) (jaha - den kommentaren får jag nog skit för).
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::--- VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Tjena!
Tog mitt kort -04. Körde allt privat och körde även upp på min vtx 1800.
Om jag minns rätt så jobbade jag även med handbromsen vid garagesvängen. Allt gick som en dans och man åkte vtx 1800 ensam med ett flin på läpparna. Försök få in ett flyt och tänk positivt samt träna mycket.
Lycka till!
Jag äger ju numera en VTX 1800C (den har kommit från fabrik nu) och vägen till kortet verkar räta ut sig en massa just nu.
Sist när vi körde runt i centrum i Lund för att kolla placeringar osv så flöt allt som det skulle och vi åkte ner till banan. Där nere gick båda lågfartsproven helt ok och man märker verkligen att det är som folk säger TITTA DIT DU VILL SÅ KOMMER DU DIT!
Enda jag ska lära mig nu är att ge fasen i att glo på alla lättklädda flickor i stan när jag kör där, de är ju en trafikfara de där små söta sakerna