Jörgen har nu alltså varit här och demonterat sin kära Alien. :|

Med berått mod går han sammanbitet in för att tämja detta odjur. :shock:

När hjärtat äntligen är rivet ut av kroppen, kan han återigen dra en lättnadens suck!

Kvar står detta härjade skelett av den en gång så ståtliga krigaren.

Vi må dock ärligen erkänna vår beundran för detta smycke av en spis!!

Så går vår kära Älj återigen igång. Nu med dissektion av själva själen!! :shock:

Med lupp och kirurgisk precision undersökes det innersta av det inre!...

Och utkomsten kan i sammanhanget inte beskrivas som annat än glädjande!

Som vi hoppats på och förutspått, är det en skift-gaffel och ett drev som har knäckt ihop och tagit kvällen... :?

Nu slipper vi alltså att tro, tycka, tänka och föreställa oss scenariot. -Nu vet vi!
Och detta är absolut något man kan leva med!
Alla nya gafflar (3 st.) en axel och ett drev, rör sig om ca $200. (Sen är det ju förstås en smak-sak var man handlar kalaset...) :roll:
Tyvärr blev också våra farhågor om skadat block sanna.
Axeln som gafflarna spelar på är som synes krökt, och har gett infästningen i det ena blocket en smäll, med en liten spricka som följd...
Detta är dock en så liten skada, att vi i nuläget bedömer den som något man kan leva med. Axeln sitter trots allt djupt i sitt fäste, är innefattad i båda ändar, och skal vid normal funktion inte behöva stå mot några större krafter sidledes. -Vi må dock erkänna en viss smärta i magregionen vid tanken för vad som vill kunna ske om den på nytt utsätts för anormal påfrestning... :?
För att diagnostisera händelseförloppet och vad som har utspelat sig i denna växellåda, håller jag en pinne på att det är drevet som på grund av material-trötthet/felkonstruktion har börjat ge sig.
När väl drevet har spruckit, har det så klart omedelbart dragit med sig gaffeln, som naturligtvis har knäckt och gett sin axel en rejäl smäll, och har låst hela lådan!
Hade detta skett i större fart, hade det ganska säkert gett betydligt större skador! Både att det kunde dragit med sig fler delar, och inte minst förstört blocken! :shock:
Summan av kardemumman är som jag ser det nu:
Vår kära Äljen har varit mycket tursam!!
Detta är småpotatis i sammanhanget!
Naturligtvis hade det ställt sig annorlunda om man inte kan skruva själv! -Det tog Jörgen ca. 6 timmar (nästan utan hjälp från mig
Dvs. att med vanlig verkstadspris är vi trots den smärre skadan lik förbannat uppe i runt 20 papp! :shock:
Orsaken är ganska enkelt materialtrötthet/felvara.
Detta kan vi tyvärr aldrig säkra oss mot! Det hjälper inte hur mycket betalt olje-försäljaren tar! :roll:
Shit happens!
Och det är fan så gott när vi kan städa upp i eländet utan att få krupp!!
Jag skal inte svära på att inte Jörgen har andra åsikter... :P Men grattis skal du ha min vän!
Hade det inte varit för den där jävla frosten, så är snart Alien på vägen igen!!
Orre