Mölndalsvägen 17, 412 63 Göteborg
goteborg@formo.se
Vår kontakt på FORMO i Göteborg: Jan-Olof
Jan-Olof skall återkomma med priser som är beräknade på ett hypotetiskt tal à 10 stycken ort märken per region gånger fem regioner dvs. 10 x 5 = 50 märken.
I detta exempel skulle (om klubben beställer) det bli följande:
REGION NORD 10 st.
REGION OST 10 st.
REGION VÄST 10 st.
REGION SYD 10 st.
REGION MITT 10 st.
Summa antal 50 st.
Det pris jag väntar på från FORMO är grundat på ovan antal.
Jag har också informerat Jan-Olof att jag vill ha ett ort märke som jag designar det som jag kan ha på min jacka i tid för årsmötet i juni förutsatt att jag får det till ett rimligt pris. Syftet med detta är så att övriga klubbmedlemmar kan se hur det ser ut i verkligheten. Jag resonerar så att det blir lättare att ta ställning till något om man vet resultatet av det man skall fatta beslut för eller emot.
Ju fler ort märken som beställs åt gången ju billigare kan vi få dem. Detta medför att vi i detta sammanhang bör tänka så som Nesse nämnde i veckan som gick dvs. att vi köper in ett antal ort märken som finns på lager och det är väl möjligt om klubben väljer att det är regionen som skall stå på ort märket.
Trådfärger som närmast liknar de färger som finns i klubb loggan är:
Bakgrundstyg = Svart
Bokstavsfyllning = Silver: TL484
Border runt varje bokstav = Röd: TL700
I tillägg diskuterade Jan-Olof på FORMO och jag bredden på ort märket, och till att börja med kom vi fram till att bredden bör vara samma bredd som klubb loggan dvs. 18 cm.
Fördelar med att det står t.ex. REGION MITT, REGION SYD osv. är att det blir mer enhetligt än om det står GÖTEBORG på vissa, LERUM på en, SANDVIKEN på ett par osv. därför att om märket har en bredd på 18 cm blir ju bokstäverna betydligt större för en ort med få bokstäver än en ort med många bokstäver. (Se bifogade bilder nedanför)

Syns dåligt här men bokstäverna är silvergrå med röd border. Ett prakt exempel varför ett ort märke bör göras så att man ser det i verkligheten.
Typsnittet i bilderna ovanför är:

Mitt förslag är alltså att ort märkena skall ha svart bakgrundstyg, bokstäverna skall vara i silvergrå färg som texten på loggan och varje bokstav skall ha en röd border runt det.
Som sagt, nu väntar jag alltså på priser från FORMO som jag kan förmedla till Er andra.
Jag har också berättat för Jan-Olof att om klubben väljer att köpa ortmärken från FORMO så blir deras kontakt med den/de personer som har hand om vår shop.
Återkommer när jag fått priserna.
// Sergeant