Min Hoy KOKADE I DAG??
Moderator: Toolbox
-
klasse
Min Hoy KOKADE I DAG??
Någon som varit med om det?
Vad gör man?
Tror att elfläkten har lagt av.
Vad gör man?
Tror att elfläkten har lagt av.
- snake
- Klubbmedlem
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Kontakt:
Titta först så inte säkringen gått. Om den är hel så kan du kolla att tempgivaren fungerar.
Varmkör tills fläkten borde vara på. Koppla loss kontakten som sitter under kylaren. Jorda kabelskon med hjälp av en kabelstump och notera om fläkten startar (tändningen måste vara på). Om den startar så är det antagligen givaren som är trasig.
Om den inte startar så är det antagligen motorn. Lossa kylaren och mät med en voltmeter mellan polerna på motorn. Visar det 12V, så har motorn ström och då trasig om den inte snurrar.
/Snake
Varmkör tills fläkten borde vara på. Koppla loss kontakten som sitter under kylaren. Jorda kabelskon med hjälp av en kabelstump och notera om fläkten startar (tändningen måste vara på). Om den startar så är det antagligen givaren som är trasig.
Om den inte startar så är det antagligen motorn. Lossa kylaren och mät med en voltmeter mellan polerna på motorn. Visar det 12V, så har motorn ström och då trasig om den inte snurrar.
/Snake
-
Christer
VTX kokar.
:? Hej! Fått ordning på cykeln? Inga skador hoppas jag. Gick fläkten ofta innan detta hände? Christer
-
klasse
-
Christer
Min hoj kokade idag
:roll: Nyfiken! Har du fått tillbaka hojen,vad var det som lagt av? Det här med fläkten,jordningen,mm. börjar göra mig hypernervös nu när jag letar VTX. Är det ett vanligt förekommande fel? Christer
- snake
- Klubbmedlem
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Kontakt:
Christer,
Du behöver inte vara orolig. Honda VTX är en mycket pålitlig motorcykel. Fel är ovanligt. Jag har aldrig hört någon som kokat tidigare, men en säkring eller elfläkt kan ju alltid gå sönder. Jordfelet på VTX var vanligt på 2001:or tidiga 2002:or. Man flyttade jordkabeln och problemet var löst. Sedan fanns det ett annat jordfel som berodde på att man skruvade fast jordkabeln och tänsdspolarna mot ramen utan att skrapa bort färgen under! Det blev på så vis lite klen jord. Det är lätt att fixa på 20 minuter, men jag tror det bara är 2002:or som har det problemet.
Du behöver inte vara orolig. Honda VTX är en mycket pålitlig motorcykel. Fel är ovanligt. Jag har aldrig hört någon som kokat tidigare, men en säkring eller elfläkt kan ju alltid gå sönder. Jordfelet på VTX var vanligt på 2001:or tidiga 2002:or. Man flyttade jordkabeln och problemet var löst. Sedan fanns det ett annat jordfel som berodde på att man skruvade fast jordkabeln och tänsdspolarna mot ramen utan att skrapa bort färgen under! Det blev på så vis lite klen jord. Det är lätt att fixa på 20 minuter, men jag tror det bara är 2002:or som har det problemet.
-
Christer
Min hoj kokade idag
-
klasse
-
Christer
Min hoj kokade idag
- Joe
- Adept
- VTX-modell: VTX 1800
Re: Min hoj kokade idag
Om jag minns rätt så sitter den under kylaren och hyfsat lätt att komma åt. Håller i övrigt med Snake att VTX:en är problemfri i std. utförande. Risken finns givetvis att saker börjar strula om man monterar en massa extra utrustning. Skulle problem uppstå så har vi alltid vår expert Snake att rådfråga.Christer skrev:En liiiten fråga till. Var sitter jordkabeln till fläkten? Kan man nå den utan att riva halva cykeln? Snake?? eller någon annan.
Joe
-
klasse