Är ganska ny som hojåkare, tog körkort förra sommaren efter att ha väntat och längtat många år
Körde en VTX 1300 under första året och har nyligen bytt den till en 1800C. Mycket trevliga maskiner, även om jag inte har så mycket erfarenhet av annat.
Är ju sugen att sänka den lite genom utbyte av bakdämparna. På sikt vill jag nog få dit ett 200-däck på originalfälgen också. Har läst en hel del äldre trådar här på samma ämne och tänkte att det kanske är dags att väcka frågan igen.
Om jag förstått grundförutsättningarna rätt så är originaldämparna 12,25 tum långa från början. Och att en sänkning med en tum (2,54 cm) motsvarar en faktiskt sänkning på ca 4-5 cm tack vara monteringsvinkeln.
Trots det verkar det bli riktigt trångt med dämpare som är 11 tum höga.
Jag åker nästa alltid ensam på hojen och utan packning eller ganska lätt packning. Väger väl själv runt 90 kg fullt påklädd
Då till lite funderingar:
Om jag vill åka bekymmerslöst utan att slå igenom med 200-däck och utan att behöva justera skärm, ska jag då välja 11,5 tums längd på dämpare?
Jag har kollat på dämpare från Progressive Suspension och Hagon. Någon som har erfarenhet av dessa eller möjligen kan föreslå annan tillverkare? Priset får ju gärna hamna runt max 3 500 kr.
Andra tips inför byte?
Ha de gott!
Mvh Mathias