Protest mot förändringen av trafikförsäkringen

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Kontakt:

Protest mot förändringen av trafikförsäkringen

Inlägg av Nesse »

Håll ögonen på denna sida, den 28 april kommer det att kampanjas och alla bör ställa upp tycker jag...

http://www.motorcyklisterna.org/templat ... px?id=1476
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
klasse

Inlägg av klasse »

Jag vet vad vi gör: :idea: Vi Banlyser alla moderater i klubben 8)
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

klasse skrev:Jag vet vad vi gör: :idea: Vi Banlyser alla moderater i klubben 8)
Och alla som jobbar på vägverket? Vad säger du ERAN, ligger du bakom detta :wink: ? Tror inte det är ett parti eller ett statligt verk man ska hoppa på, snarare ska man "krossa" dem med goda argument och protester mot felaktigt tagna beslut och förslag.... ja ni fattar va?
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd

Inlägg av Knodden »

klasse skrev:Jag vet vad vi gör: :idea: Vi Banlyser alla moderater i klubben 8)
Tanken är ju kittlande.. MEN
Saxat ur våra stadgar.
§ 1. Mål och medel
VTX Riders Sweden är en kamratlig och politiskt obunden sammanslutning av Honda VTX ägare.
Jag tycker ÄNDÅ att idén med att höja trafikförsäkringen är FEL!
En höjning med 32% iår. Ytterligare en höjning på ca 30% föjlande år, och fortsätta med lika kraftiga höjningar i 4-5 år framöver..

Detta för att trafikförsäkringen skall vara "självbärande" och stå för sina egna kostnader. Problemet är att höjningen även skall täcka kostnader för skador som redan skett.

Ni som kan, agera på något vis.
SMC har lite material som ni kan skriva ut.

UTROTNINGSHOTAD?
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Jag kanske ska förtydliga mig. Jag tycker att människor ska få ha sina egna åsikter, trosatser och politiska ideal, för det har jag. Men när de har fel ( :wink: ) som nu i detta fall så ska argumenten tala.

Om man bara tolkar saker ur ett (inskränkt) perspektiv så tycker jag vi ska införa mycket högre hemförsäkringar, speciellt för barnfamiljer och pensionärer, för det är i hemmen de allra flesta olyckor inträffar... t ex, som ni förstår så kan man fylla på den lista hur långt som helst.

Näe, det nya förslaget på att brandskatta oss motorcyklister är felaktigt och taget på felaktig grund.
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Nu är det snart den 28/4 och det känns lite märkligt att man i "gnällbältets huvudstad", Örebro, inte lyckats skapa ett evenemang från SMC:s sida... fast det faller kanske tillbaka på mig som medlem... å andra sidan är det träff i Askersund den 30/4 och vårmönstring i Örebro den 1/5 så protesterna kanske kommer då i stället...
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Detta är inget försvar, snarare en förklaring till skatten på trafikförsäkringen.
Tanken är väl att i samma takt som dom egna grupperna betalar för sina skador (sjukhusräkningar och andra kostnader som olyckor kostar samhället ) kommer statens utgifter till sjukvården att minska vilket gör att skattetrycket över skattsedeln kan minska i samma storleksordning.

Då börjar flera snacka om att man ska dela på kostnaderna (solidariskt )
Jag har svårt att tänka mig att det finns någon VTX ägare som vill vara solidarisk och fem till tiodubbla sin försäkring, för att en snoris på en 180 Hk plastraket ska få en sänkt försäkringspremie.
Trots allt är vi som åker hash moppar väldigt skonade när det gäller det här skatteförslaget.

Någon som har en annan åsikt ?

Mvh
Tomas W
PerNord

Inlägg av PerNord »

Men va fan 34% på 2500:-, spelar roll, det blir 70:-/mån. HAr man inte råd med det så ska man nog tänka på att sälja.
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

PerNord skrev:Men va fan 34% på 2500:-, spelar roll, det blir 70:-/mån. HAr man inte råd med det så ska man nog tänka på att sälja.
Jag tittade i min försäkring till moppen, Jag har IF och den är på 2800 Kr/år, varav 1120Kr är trafikförsäkring.
34% av 1120Kr är den hiskliga summan av 269Kr vilket är 23 Kr i månaden

Mvh

Från en ("Tomas W") som knyter nävarna i fickan, och fortsätter åka moppe.
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem

Inlägg av Knodden »

PerNord skrev:Men va fan 34% på 2500:-, spelar roll, det blir 70:-/mån. HAr man inte råd med det så ska man nog tänka på att sälja.
30-34% iår ja... sedan kommer det att höjas ytterligate 30% åter därpå och ytterligare i ca 4-5 år med ett påslag på ca 30% per år...

Totalt för vissa grupper kommer detta generera en total höjning på nästan 300%
Nu tillhör just vtx ägare inte den grupp som drabbas hårdast, men detta gäller ju även bilar.
Har man två, tre fordon i en familj kanske fler och ser på den totala höjningen om ca 4 år DÅ kommer nog fler och fler se över huruvida man har råd eller inte...
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Mimmie

Inlägg av Mimmie »

Knodden skrev:
30-34% iår ja... sedan kommer det att höjas ytterligate 30% åter därpå och ytterligare i ca 4-5 år med ett påslag på ca 30% per år...

Totalt för vissa grupper kommer detta generera en total höjning på nästan 300%
Nu tillhör just vtx ägare inte den grupp som drabbas hårdast, men detta gäller ju även bilar.
Har man två, tre fordon i en familj kanske fler och ser på den totala höjningen om ca 4 år DÅ kommer nog fler och fler se över huruvida man har råd eller inte...
Jag har letet på nätet om uppgifter att det blir höjningar av trafikförsäkringen med ca30% om året i 4-5 år, men inte hittat något sådant påstående.
Det finns säkert någon här på forumet som är bättre än jag på att hitta information på nätet, som kan hitta uppgifter om vad regeringen har sagt att dom ska genomföra, inte vad dom som protesterar tror ska ske.

Mvh
Tomas W
PerNord

Inlägg av PerNord »

Om nu det är så aatt vi trafikanter ska stå för våra egna trafikskade kostnader så tycker jag det är en mycket bra början på ett rättvisare samhälle. Jag har aldrig förstått solidaritets poängen i vårt samhälle.

Mjölken kostar samma för alla, varför ska då inte var och en stå för kostnaderna man belastar samhället med.
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem

Vad kommer det att kosta?

Inlägg av Knodden »

Mimmie skrev: Jag har letet på nätet om uppgifter att det blir höjningar av trafikförsäkringen med ca30% om året i 4-5 år, men inte hittat något sådant påstående.
Det finns säkert någon här på forumet som är bättre än jag på att hitta information på nätet, som kan hitta uppgifter om vad regeringen har sagt att dom ska genomföra, inte vad dom som protesterar tror ska ske.

Mvh
Tomas W
Hej!

Detta hittade jag på SMC sida
Vad kommer det att kosta?
Kostnaderna för samhället och försäkringsbolagen är beräknat till 8 - 10 miljarder kronor per år vilket fordonsägarna i framtiden ska stå för själva.

Dessutom vill regeringen att trafikförsäkringen ska ersätta skador som redan uppkommit, en ytterligare kostnad på 3 miljarder kronor. Den delen ska tas ut som en skatt från 1 juli 2007. I regeringens lagrådsremiss som kom i februari föreslås en höjning av alla trafikförsäkringspremier med 32 % från 1 juli 2007.

Kostnader för framtida skador handlar om 8 – 10 miljarder kronor per år. Om 34 % på premierna motsvarar 3 miljarder per år så måste man få in tre gånger så mycket. Det handlar om ytterligare premiepåslag på trafikförsäkringen, där försäkringsbolagen gör en riskbedömning då försäkring tecknas.

Utan att vara matematiskt geni så handlar det kanske om en ytterligare höjning av trafikförsäkringspremien med 100 %. För motorcyklister kommer den summan troligen inte att räcka långt eftersom motorcyklisterna är en liten grupp som skall stå för sina egna skador. Helt klart är dock att alla får vara med och betala. Ju mer du betalar idag, desto dyrare blir det i framtiden
OK det står inte ordagrant att det handlar om ett påslag under flera år, men lite just att "jämna ut det lite" iaf. 32% iår och sedan 100% nästa år?!

Det är troligen att 100%-an är fördelad på 3-4 år...

Höjningen som föreslagits iår skall enbart täcka skador som redan skett!
Med andra ord, en person som klarar kortet i sommar kommer få betala för saker han/hon inte haft en möjlighet att påverka!
Är DET rättvist?

Det kanske inte handlar om enorma summor för oss i custom/gubb segmentet, men är det inte trots allt trevligt med mångfald av hojjar?
Tänk om ALLA som körde hojj bara hade EN typ att välja på?

Bild

Hur skulle det se ut :?:

Tidigare "dummheter" som SMC varit med att bromsa är ex ett förslag om att förbjuda motorcyklar med MER än 700cc! Större MC ansågs som dödsmaskiner, som ni säkert förstått så skrotades den idén.
Hade den trätt ikraft som hade vi ALDRIG fått VTX till vårt fina land...

// Knodden
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
PROPPEN
Adept
VTX-modell: VTX 1800 svart
Kontakt:

Inlägg av PROPPEN »

Ser att du lackat om hojen Knodden. :twisted: :twisted:
Jag tyckte du sa att du inte gjort om så mycket på cyckeln under vintern.
:D
Ha de
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

De allra flesta olyckorna tycks ske i hemmet, varför tar vi inte och höjer hemförsäkringarna med några tiotal procent, och sedan gör det obligatoriskt, då skulle vi spara mycket pengar åt samhället... eller?
Skriv svar