Däck

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd

Däck

Inlägg av Knodden »

Morsning!

Sitter och funderar på däck.
Vad har du för erfarenheter gällande orginaldäcken?
livslängd, grepp, komfort etc?

Har du bytt, till vad? Märke, dim etc?

Är det någon som lagt på lite bredare typ 200?
Märktes det någon skillnad på väghålning, grepp, livslängd?

Svara gärna så utförligt som du kan
Tack på förhand
// Knodden
Senast redigerad av Knodden den 01 sep 2005, 08:16, redigerad totalt 1 gånger.
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
klasse

däck

Inlägg av klasse »

Halloyz!

Jag har inte bytt på min VTX ännu men jag hadde en 750 shadow innan och daär bytte jag från Dunlop till Pireli och det var en stor skilnad på komfort bromssträcka kurviga vägar ett supergräpp. Metzler ska ju enligt vad som sägs vara dom bästa däcken när det gäller livslängd men dom är ju dyra som guld, om du är medlem i SMC så tänk på att du har rabat på däck på många ställen.

MVH Klasse
Mr East

Inlägg av Mr East »

Hej!
Jag har bytt framdäcket till Metzler (Dunlop-däcket höll bara dryga 1000 mil, sen var det slut).
Köpte däcket via Internet: http://www.mcdackonline.com/
1150 kr istället för rekomenderade 1950. Då ingår frakt. Montering och balensering 200 kr. Fick göra jobbet själv med demontering och montering.
Lycka till
Lars Ö
L-G

Däck

Inlägg av L-G »

Hallå!
Satte på nya däck både fram o bak i juli. Det blev Metzeler ME880 Marathon inköpta hos dackonline dvs. via webben. Kostnad för båda däcken 2702 kronor. Hade däcken hemma på 5 dagar från beställning. Har vid det här laget kört ca 600 mil på dem, och jag kan då inte upptäcka någon nackdel med dessa jämfört med de originalmonterade. Så när det är dax för däckbyte igen blir det garanterat samma sorts däck.

Hälsn. L-G
Användarens profilbild
snake
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Kontakt:

Inlägg av snake »

Hmm, jag har kört 1420 mil nu på mina orginal dunlop och än har jag varken bytt fram eller bak. Fick du bara 1000 mil på framdäcket? Det är klart, jag kör ju en del på bakhjulet, men 400 mil? De vete katten.

Mr East skrev:Hej!
Jag har bytt framdäcket till Metzler (Dunlop-däcket höll bara dryga 1000 mil, sen var det slut).
Köpte däcket via Internet: http://www.mcdackonline.com/
1150 kr istället för rekomenderade 1950. Då ingår frakt. Montering och balensering 200 kr. Fick göra jobbet själv med demontering och montering.
Lycka till
Lars Ö
Tommy

Däck

Inlägg av Tommy »

Jag kör på min 4:de omgång bak däck, har kört på Metzeler och Avon. Alla har hållt mellan 1800 och 1900 mil.
Zäta

Däck

Inlägg av Zäta »

Har provat följande sorter till min VTX: Dunlop, Avon, Bridgestone och Metzler. Bäst köregenskaper blev det med Metzler. Använd rätt tryck så blir det mest mil och väggrepp. Fram 2.7 och bak 2,8
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem

Re: Däck

Inlägg av Knodden »

Zäta skrev:Har provat följande sorter till min VTX: Dunlop, Avon, Bridgestone och Metzler. Bäst köregenskaper blev det med Metzler. Använd rätt tryck så blir det mest mil och väggrepp. Fram 2.7 och bak 2,8
Har du fortfarande orginal dimentionerna?
Vilket Metzler?
// Knodden
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Zäta

Däcksdim

Inlägg av Zäta »

Kör med orginalstrl och Metzler ME880. Kolla Am sidor så rekommenderar dom 38 psi fram och 42 psi bak.
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem

Re: Däcksdim

Inlägg av Knodden »

Zäta skrev:Kör med orginalstrl och Metzler ME880. Kolla Am sidor så rekommenderar dom 38 psi fram och 42 psi bak.
Tack!
För att göra det lite lättare för oss som är mer vana med bar i ringarna..
38 psi = 2,61998 bar (ca)
42 psi = 2,89577 bar (ca)

Jag har nu laddat ner VTX1800_Service manualen och där står det
33psi =2,25 bar fram & 36psi=2,50 bar bak vid full belastning.
Upp till 90kg belastning gäller 33psi både fram & bak.
Detta är alltså Hondas rekommendationer... Kanske inte optimalt?! :?

// Knodden
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Sanell

Inlägg av Sanell »

Har kört med Metzeler ME880 200/60x16 bak med utmärkt resultat. Bytade samtidigt fram till Metzeler ME880 130/60x18 för att profilen skulle stämma med bakdäcket. Körde ca 800mil med dessa däck och noterade att framdäcket hade blivit ganska platt upptill, ska tydligen bero på VTX:ens enorma tyngd, inga sådana problem där bak. Kör nu med Metzeler ME880 240/40x18 bak och tycker att detta går utmärkt att köra på. Var lite orolig för spårningen med framdäcket vid svängar med ett så brett bakdäck men jag kan bara säga att jag inte märkt några negativa köregenskaper och att hojen faktiskt känns stabilare att köra på än tidigare.
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem

Inlägg av Knodden »

Sanell skrev:Har kört med Metzeler ME880 200/60x16 bak med utmärkt resultat. Bytade samtidigt fram till Metzeler ME880 130/60x18 för att profilen skulle stämma med bakdäcket. Körde ca 800mil med dessa däck och noterade att framdäcket hade blivit ganska platt upptill, ska tydligen bero på VTX:ens enorma tyngd, inga sådana problem där bak. Kör nu med Metzeler ME880 240/40x18 bak och tycker att detta går utmärkt att köra på. Var lite orolig för spårningen med framdäcket vid svängar med ett så brett bakdäck men jag kan bara säga att jag inte märkt några negativa köregenskaper och att hojen faktiskt känns stabilare att köra på än tidigare.
Verkar lite i mina ögon lustigt att byta till 60 profil fram.. Är det inte 130/70 R 18 Orginal?
Vid byte till 130/60 R 18 så får du en ngt mindre omkrets, vilket kan vara orsaken till det ökade slitaget fram.

Jag har funderat på ett fetare bakdäck, men kommer köra med orginal både bak och fram.
Ett bredare bakdäck skulle förändra kurvegenskapen på ett negativt vis..
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Sanell

Inlägg av Sanell »

Som någon här nämnt tidigare ( annat inlägg ) så är ibland looken viktigare än köregenskaper och prestanda därav mitt val av ett 60-profil fram. Vad gäller rullomkretsen så skiljer det ca 4% mot originaldäcket vilket är högst marginellt, dessutom så blir ett däck med lägre profil lite stabilare. Vad gäller slitaget så har jag hört från en tekniker på Honda att Metzeler ME880 130/70x18 (originaldimensionen inte originaldäcket ) är framtaget för stora tunga hojar och kör man då på annan dimension så får man räkna med ökat slitage.

Jag var också övertygad om att köregenskaperna skulle förändras till det sämre med ett såå brett bakdäck. Men jag kan bara konstatera att den ända skillnad jag kan notera är att hojen känns betydligt stabilare än tidigare och detta är för mig positivt. Dessutom så har jag fått den rätta looken, en stor hoj ska ha ett brett bakdäck :lol: :lol:
Skriv svar