Hastighetskameror som "plåtar" bakåt?

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Skriv svar
Matte A

Hastighetskameror som "plåtar" bakåt?

Inlägg av Matte A »

Möjligen hamnar detta under fel rubrik på detta forum men då kanske moderatorn flytta det...

Nåväl, har nyss skaffat mig en TomTom Rider 2nd edition. En trevlig sak för oss medelålders män som har svårt att hitta hem (!). :D

Som säkert är bekant så kan man ladda ner så kallade "intressepunkter" som blippar till på skärmen när man närmar sig dem.
Det finns en uppsjö av dylika när det gäller hastighetskameror. Men en tanke:

- Finns det hastighetskameror som plåtar "bakåt"?

Ännu så länge så behöver ju inte hoj-åkare ha registreringsskylt fram och då känns väl dessa som relativt omotiverade att ha? Eller?
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd

Plåtar inte ALLA kameror

Inlägg av Knodden »

just BAKÅT?

Jag menar åt vilket håll e linsen riktad? Jo BAKÅT om man utgår från färdriktiningen... LOL!

Ta det lungt i trafiken
och kör FÖRNUFTIGT!
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Matte A

Re: Plåtar inte ALLA kameror

Inlägg av Matte A »

Knodden skrev:just BAKÅT?

Jag menar åt vilket håll e linsen riktad? Jo BAKÅT om man utgår från färdriktiningen... LOL!

Ta det lungt i trafiken
och kör FÖRNUFTIGT!
// Knodden

Ehhh... Linsen riktad? Menar du vilket håll objektivet é riktat? :-)
Linsen é väl inte riktad åt något håll? Jo, framåt OCH bakåt när jag tänker efter. Blir lite av en diskussion "typ" den klassiska när man kommer till en kö:

- Ursäkta men börjar kön här?
- Nä, den slutar här. Den börjar där framme i biljettluckan!

Skit samma. Svaret på frågan kvarstår... hehe
shysing

Inlägg av shysing »

Jag tror och hoppas att dom bara plåtar fordonet framifrån inte bakifrån (var det tydligt? ;-) då jag "råkade" stöta på en dylik härom kvällen och det gick kanske aningen för fort... :oops:
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Kontakt:

Inlägg av Orre »

Jo jag tror nog inte vi behöver att tänka på det! En del av sjarmen med att köra båge! :wink:
Vikt-axelavstånd (som är grundlaget för att kameran skal aktiveras) på mc är också uteslutet från å bli registrerat för att inte filmen skal bli full i onödan.
Eller i vart fall var det så, nu med digital överföring vet jag inte...
Man finner säkert mer info om man vil Googla lite!

OBS!
För att kunna straffas för något brott måste det bevisas att man är skyldig!
Det är inte ens nog att man erkänner ett brott om det inte går att bevisa att man är skyldig! Detta har uppenbarligen med sk. rätts-säkerhet att göra, altså att ingen skal riskera att blir staffad för ett brott man är oskyldig i. (För det sker ju aldrig, eller??..) :evil:
När det gäller foto-boxar, tar polisen rätt och slätt en sjans, och sänder ut boten till den som är ägare av fordonet enligt reg.-skylten(fram :wink: ) utan att det nödvändigtvis finnes nog bevis för att det verkligen är han eller hon som har kört! Väldigt många av dessa bilderna är det nämligen väldigt dålig kvalitet på!
Resultatet är (naturligtvis) att det är många tusentals bilägare varje år som betalar böter för andra, och som det i inte finnes grundlag nog för!!! :evil:

Den enkla lösningen är att ALLTID be om att få se foto-bevisen INNAN man betalar en bot! Detta har man naturligtvis krav på!
Om inte fotot kan sägas att UTAN TVIVEL vara av deg skal du inte betala!!
Du har naturligtvis heller ingen plikt att identifiera föraren! Det är polisens uppgift!... :wink:

Detta är inte smitning! Detta är rätt och slätt att ta vara på rätts-säkerheten vår! :!:

Altså. Motorcyckel, ingen skylt fram, hjälm, keps, handflata, solskärm osv. är fotobox-säkra varianter. För att inte nämna låg fart!... 8)

Ps. Jag vet inte hur det är i Svedala, men i detta land för speciellt intresserade jag nu råkar bo i (Norge) ligger det nu ett förslag om att ägaren oansett skall vara ansvarlig för boten!!?? :?
Man har också flera platser på prov satt upp kameror som tar medelhastigheten mellan två eller flera kameror!! :shock:
Fy tusan för ett översitteri!! Detta har dock (vad jag vet och hoppas) blivit stoppat med hänvisning till personvärnet... Ds.

@shysing -VTX 2000 ja!... :wink:
Gratulerar! Och Välkommen! (Säger jag som har vart här några veckor bara... ) Gläd deg till sommaren!! Det vet jag att jag gjör!! :D

Orre
Bild
Användarens profilbild
Bobby
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1300, -06

Inlägg av Bobby »

Äh, bara att betala. Som jag brukar säga....

"Drabbar ingen fattig!" 8)
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Bobby skrev:Äh, bara att betala. Som jag brukar säga....

"Drabbar ingen fattig!" 8)
Låter bar det... översänder mina ev botar till dig ;-)
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Bobby
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1300, -06

Inlägg av Bobby »

Jag menade när du får böter så drabbar det ingen fattig :lol:
Matte A

Re: Hastighetskameror som "plåtar" bakåt?

Inlägg av Matte A »

Matte A skrev:Möjligen hamnar detta under fel rubrik på detta forum men då kanske moderatorn flytta det...

Nåväl, har nyss skaffat mig en TomTom Rider 2nd edition. En trevlig sak för oss medelålders män som har svårt att hitta hem (!). :D

Som säkert är bekant så kan man ladda ner så kallade "intressepunkter" som blippar till på skärmen när man närmar sig dem.
Det finns en uppsjö av dylika när det gäller hastighetskameror. Men en tanke:

- Finns det hastighetskameror som plåtar "bakåt"?

Ännu så länge så behöver ju inte hoj-åkare ha registreringsskylt fram och då känns väl dessa som relativt omotiverade att ha? Eller?

Hittade denna länk:
http://www.svmc.se/templates/Topical.aspx?id=287
shysing

Inlägg av shysing »

tackar orre, din gamle norsk!!!

som du säger är man ju rookie i det här gänget men det är ju bara en tidsfråga inann vi tagit över... ;)
Användarens profilbild
Orre
Site Admin
VTX-modell: VTX 1800 C -07
Kontakt:

Inlägg av Orre »

shysing skrev:tackar orre, din gamle norsk!!!

som du säger är man ju rookie i det här gänget men det är ju bara en tidsfråga inann vi tagit över... ;)
He-he. Jo det er bare å skrive på! Fylla upp forumet med div. svada... 8) -Men norsk blir jag aldrig! E ju skeauning for faen! :lol:
Bild
Skriv svar