Jag har pratat med en del om rejkad styrkrona och dom säger att på en trike ska man ha mellan 6-9 grader?
Läser jag i SFROs handbok pratar dom om försprång och hur man mäter det och om jag mätt rätt så ligger en 1800 vtx på ca 12 cm i försprång
Om man monterar en styrkrona med 6% rejk vad blir då försprånget (för det måste väl ändra försprånget eller har jag foten i kläm) :?
//Toolbox (tyvärr så har Tolle inga styrkronor till VTX) ställbar hade varit modellen
(urklipp från tolle.se)
Så här mäter du försprånget
Rätt försprång ligger någonstans mellan 5-13 cm beroende på om du har fjädrad eller stel ram. Man kan aldrig veta exakt, därför är en Tolle ställbar gaffelkrona överlägsen. Den går alltid att ställa in. Väljer du en fast krona är det viktigt att välja rätt vinkel så att försprånget blir rätt! KÖRGLÄDJE ÄR ETT MÅSTE!!
Punkt 1 Loda framhjulets axel ner till golvet. Markera denna punkt med en krita eller liknande.
Punkt 2 Måtta med ett snöre, lysrör eller dylikt i linje med styrhuvudsvinkeln på ramen ner till golvet. Markera även denna punkt.
Sen är det bara att mäta mellan punkterna så har du försprånget!
Lagom mått på stelbensram och choppers ligger mellan 5-10 cm. Har du en standardcykel med fjädring ligger försprånget mellan 8-13 cm.