Service på VTX

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

xrider

Service på VTX

Inlägg av xrider »

Hej
Ringde o bokade pris på Stora servicen på min VTX fick 2 olika priser hos olika serviceställen. En ville ha 3200Kr + delar. Den andre ville ha 4000+ delar. Tyvärr så hade den billigaste 6 veckors kö, så jag berättade priset för den andre o vips så var det samma pris. o bara 2 veckors kö..
Vad har ni betalat för stora servicen min är en 2400 mila.
Dessutom ville han ha 1600 för 4 st stift... men som tur va har jag beställt dom från usa för 5 dollar st o det trodde han inte på men jag skall visa honom hemsidan
Användarens profilbild
snake
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Kontakt:

Inlägg av snake »

Stiften för $5 är nog "platinum"-stift (platina). Orginal sitter det "Iridium"-stift som normalt är mycket dyrare. I USA kostar Iridiumstift ung. $15 styck, dvs. ung. 600 SEK med moms och frakt för alla fyra. Dock ändå under halva priset mot i Sverige!

De flesta som provat verkat vara helt nöjda med de billigare stiften, men jag vet inte om det på något sätt påverkar den 5-åriga Hondagarantin.

Jag har i ärlighetens namn lite svårt att förstå varför en VTX skulle kräva dyra Iridium-stift. Den har låg kompression, lågt varvtal och körs relativt snällt. I en bil håller ett Iridiumstift i 10.000 mil (eller mer). I en VTX måste man byta efter 1200 mil... :cry:
xrider

Inlägg av xrider »

Jag har använt Bosch stiften hela tiden o aldrig haft problem med dom eller hojen så jag kommer köra vidare med dom.
Användarens profilbild
snake
Klubbmedlem
Kontakt:

Inlägg av snake »

Xrider, det vore intressant om jag fick mäta på din hoj med oscilloskopet på dina Bosch-stift för att se om det syns någon skillnad på förbränningen överhuvudtaget. Jag har kartlagt förbränningen med Iridium-stift, men aldrig tittat hur den ser ut med billigare stift.

Så här ser den sekundära tändningskurvan ut för det högra/bakre stiftet. Notera att spänningen är negativ. Varje spole matar två stift. Det ena stiftet smäller med positiv spänning och det andra med negativ. Båda stiften (samma cylinder) smäller exakt samtidigt. Själva gnistan varar här i ung. 1.2 ms.

<center>Bild</center>
Senast redigerad av snake den 31 maj 2006, 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
xrider

Inlägg av xrider »

Det går att ordna jag jobbar ju i sthlm för det mesta får väl bara hitta nån dag det inte regnar, men det verkar ju lättare saagt än gjort..
skulle nog funka efter den 12/6 är mkt bokad just nu...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tjena X.Vad jag vet så är det honda som sätter tiden på en service det är ju tids åtgången som räknas.så det beror vad service stället har för tidspennig men 3,8timmar är det beräknat på stor service men kan du byta olja stift filter så kommer du ner på 3timmar glöm ej att använda orginal delar så har du garantin kvar.
Användarens profilbild
snake
Klubbmedlem
Kontakt:

Inlägg av snake »

Xrider, vi kan väl träffas efter den 12:e någon dag. Vi håller mailkontakt.
Skriv svar