Kan du stanna på rött ljus utan att sätta ner fötterna?...
Kan du parkera utan att fälla ut sidostödet?...
Ohh Yes!
Ha-ha-ha...
Detta är den knasigaste mod'en jag har gjort hittills!...
Har bara kört 5 mil ännu, och både jag och däcket behöver helt klart lite mer inkörning!...
Men jäkla kul är det!!
Här är en första resumé:
Alltså, 240 mm. är ganska brett däck! Det betyder som ni kan se att cykeln står av sig själv! och följaktligen strävar den åt att vilja stå i rak vinkel mot underlaget...
Dvs. i sakta fart, när vägen är "bomberad" eller lutar ner mot hjulspår eller liknande, så vill alltså cykeln luta i samma vinkel...
När det då är en grop i asfalten, eller en skarv eller någon annan skada, så vill ju hojen liksom välta mot lägsta punkten i skadan!...
-En mycket, mycket märklig erfarenhet!!... Jag hade skit-ont i korsryggen när jag kom hem, efter att ha försökt "hålla emot" alla krumbukter cykeln ville ha mig ut på...
MEN!
Detta var alltså den allra första, och mycket ovana känslan när jag gav mig ut på första prov-turen.
Att lägga ner känns fullständigt odramatiskt! Jag tror faktiskt inte att jag har mindre anlägg än på MC-däcket! Och det finnes inget obehagligt alls i att köra på kurvig väg! -Den konstiga känslan ligger alltså i att när cykeln INTE ligger i sväng, så vill den luta efter underlaget...
Efter att ha smugit runt ett par mil körde jag ut på landsvägen, och JÄKLAR va kul!!!...
Hojen är ju stadig som en en lastbil för tusan!! Och känslan att den vill luta efter underlaget försvinner helt över ca. 70 km/t.!
Däremot känns den fantastisk rättningsstabil! Och vilket jäkla grepp!!!
Nu börjar mitt exalterade smil snart nå runt skallen! och efter någon mil på 70-120 km/t. -väg körde jag in på en riktigt slingrig sträcka där jag vet man kan ösa på lite...
Fy för tusan!! Detta är ju skit-kul!!!
Tillbaka till stan, och nu lite mer avslappnad i kroppen, så känns inte hjulspår o.l. lika otäckt... men fortfarande tyckte jag att jag måste hålla full koncentration över sår i asfalten osv...
Börjar att fatta att det handlar INTE om att försöka hålla emot, utan hellre lita på och flyta med i köregenskaperna!...
(Hörs det känt ut från ni var tonåringar och aldrig hade åkt hoj förr?...)
Ja detta var som sagt en absolut färsk första erfarenhet på bara några mil.
Det står helt klart för mig att detta är något som kräver tillvänjning och inkörning av däck. Tror nog också det kräver lite experimentring med däck-tryck!...
Mitt däck är ett "Triangle"?? 225/40-18.
Beställde först ett 245-40/18 men det visade sig att vara 255 mm? så det fick inte plats.... (245mm. är max jag får plats med i svingen)
Jag vet ju att de olika fabrikanterna uppenbart har olika storlek på sina tumstockar...?
Helt spontant ville jag sagt att med "vanlig" däck-bredd på 180-200 mm. så ville jag inte tvekat! Prova bildäck!!!!
Greppet är helt fantastiskt! -Och vartfall jag är skit-trött på att inte få ut mer än 1000 mil på ett svindyrt MC-däck!...
Detta är dock ganska säkert inte något för en R-cykel! Då lutar man allt för långt ner i svängarna. Vad jag kan se på däcket nu efter första prov-turen, så kommer detta aldrig att bli något problem på en VTX...
Det visade sig dock vara en "mode-grej" med däckmönster?... Så det var inte jätte-lätt för däck-handlaren att hitta ett symmetriskt mönster, och då gärna ett "pil-mönster"...
På nätet hittar man dock en god del coola mönster! Bara man så får någon till att lägga över det sen...
Lägger ut lite fler bilder i mitt 2014-album på Gallerian om ni vill kolla.
Ser ganska coolt ut!
/Orre