Tvättråd

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

klasse

Tvättråd

Inlägg av klasse »

Ett bra tvättråd jag fick av en kompis som har en Tefcar firma är att använda en Mirakeltrasa eller mickrotrasa som den också kan heta när man både tvätta hoyen och när man ska ta bort vattnet på den.
Jag har börjat med det och tycker det är super bra.
Något som man kan göra om man har en lite STÖRRE plånbok är att invenstera i en liten kompressor som man blåser bort vattnet med, ska köpa det o testa när min blivit större :roll:

Jag gjorde en Tefcarbehandling på dom lackerade ytorna på min hoy och är mycket nöjd med det, Teflonet gör att mygg knott mm inte fastnar så det funkar mycket bättre än vanligt vax, jag fick ge 400 "svart" för behandlingen av dom lackerade ytorna och det blir en superglans och skyddar mot alla kemikalier även bensin, hur många gånger har man inte stått där med bensinmunstycket o svurit med hela tanken ful?! och automatiskt har man ju tagit pappret som fins i mackarnas automater men det repar som en smägelduk och då svär man änu mer och tänker nu ska jag strypa mackägaren långsamt :evil:

Ursäkta min stavning som inte alltid är ok
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd

Inlägg av Knodden »

Jag tvättar med svamp & slang....
När vattnet skall bort så är det en vanlig wettexduk som får rycka in...
Skall testa med microfibrer.... (tack för tipset)

Tipset om tryckluft var inte heller fel, får ju ett :evil: rinn med vatten som samlats UNDER tankinstrumentet....

Annars så tycker jag inte det är så jobbigt att tvätta hojen!
Mest pilligt! 20 miluter att tvätta och lika lång tid att torka tort....
Jag har DIETEC behandlade lackytor=FÅR inte vaxa :?
// Knodden
Senast redigerad av Knodden den 06 sep 2005, 05:36, redigerad totalt 1 gånger.
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
klasse

Inlägg av klasse »

Ok låter bra med.
Men jag har hört att DIETEC inte tål kemikalier på lång sikt och absolut inte bensin. min hoj är svart så det blir ett himmla putsande exstra.
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd

Inlägg av Knodden »

Tjipp!

Jag har nu testat med en "microtrasa" och tyckte det funkade toppen!! Tack för tipset.. Jag både tvättade och torkade med den samma (sköljde ordentilgt mellan!!)

Vid ett tillfälle lyckades jag få ett mycket "snyggt" bensin rinn på min Dietec behandlade tank :cry: .. som inte gick bort med "vanlig" tvätt.
Jag åkte till ett Ditec center och hörde mig för vad jag kan/fick använda.
-Petrolium baserad kallavfettning var svaret. Nu efter två tvättar med denna metod så är märkena så gott som borta!

Tipset om att blåsa bort vatten med tryckluft var ju oxå toppen! Har förvisso ingen kompressor, men hade en burk med tryckluft från Biltema=portabel och billig lösning (om det bara gäller hojtvätt!)

Blanka hälsningar
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Skriv svar