Inkörning?

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

Skriv svar
port513

Inkörning?

Inlägg av port513 »

Hur körde ni in era hojar?

Alla säger ju olika, kör hårt, kör lugnt, kör mitt emellan osv.

Jag har iaf kört "normalt" utan max acc och gaspådrag men jag vetefan om det är rätt eller fel ;) Man kan ju inte mer än hålla hastighetsgränsen menar jag...

/Henke
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Jag fick rådet att inte segdra och ligga på lite högre varv än vad man kanske normalt gör och som sagt, inte tokvarva eller "busköra". D v s något pensionärsaktig i sitt framförande...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
snake
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Kontakt:

Inlägg av snake »

Men Nesse, så kör väl du jämt?
Användarens profilbild
Ryssen
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Snake om du inte har sett det tidigare så har ju Nesse en pensionärsaktig
hoj :lol:
Mvh RYSSEN
port513

Inlägg av port513 »

Hehe, så är vi igång igen ;)

Jag fick rådet att köra normalt och inte accelerera snabbt och inte tvinga full gas i backar och inga fullgasstarter.

Men vi får väl se hur hojen blir, lite sent att ändra inkörningen nu efter 65 mil ;)
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd

Inlägg av Knodden »

Morsning..

Jag tror inte att det har SÅ stor betydelse på hur man sköter "inkörningen"
Hade det varit ruggit viktigt hade detta förhoppningsvis bedyrast av div handlare??

Jag har hört att man skall "köra som du kommer att köra sedan", och skall vi vara ärliga så ligger vi inte och tok kör precis hela tiden även om det händer att man gasar lite då och då...

Sunt förnuft säger väl att även efter inkörning och första 100-mila servicen att man inte ligger och pressar motorn till max HELA TIDEN??

Som du skriver så kanske det är lite "sent" att ändra på inkörningen nu efter 65 mil..

Det som är av vikt är det tidiga oljebytet då det KAN ligga kvar lite "skräp" från monteringen...

Kör förnuftigt och nyttja insidan...
// Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

snake skrev:Men Nesse, så kör väl du jämt?
Ryssen skrev:Snake om du inte har sett det tidigare så har ju Nesse en pensionärsaktig
hoj :lol:
Mvh RYSSEN
Och svaret är: Förmodligen har ni båda rätt i någon mån av era påståenden. Jepp Ormen, ligger och varvar lite på 3:an när jag vill köra lite fortare, jepp Ryssen, vi halvpanchosar är bekväma av oss. Skönt med en hoj man bara behöver använda 3:an på när startar, cruisar och sedan bara gasar lite när man kör förbi alla andra... Det skulle ni upptäcka också om ni ville ha en lite mindre hoj, men med mycket mera ego och stil :wink: :D :D :twisted: :twisted: :P
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
port513

Inlägg av port513 »

Som jag kört nu är det som jag kommer köra sen ;)

Visst drar man på ibland men annars tuffar jag runt lite "normalt", annars borde jag ju valt en "geting" om jag ville raceat ;)

Oljebytet kommer nu iom 100-milaservicen

*** EDIT ***

Knodden: Vad är det du har för extra saker på din hoj? Tänkte slänga dit nytt blås, nytt luftfilter + burk + en PowerCommander sen när jag vart på första servicen.

/Henke
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd

Inlägg av Knodden »

port513 skrev: Knodden: Vad är det du har för extra saker på din hoj? Tänkte slänga dit nytt blås, nytt luftfilter + burk + en PowerCommander sen när jag vart på första servicen.

/Henke
Luftfilter från K&N
Se tidigare tråd:http://www.vtxriders.se/forum/viewtopic ... c&start=15

Mycket nöjd med burken då den inte är så vanlig och ger ett härligt insugsljud :wink:

Pipa moddad med instas typ Riley
Samma med pipan.. Kortade den ca 15cm och fick till ett härligt DOOVT ljud, men ändå inte för hög volym...

PCIII Monterad och mappad i Falkenberg.
Totalt ca 11.000:- och 105,2Hp och 162,9 Nm

Detta kan jämföras med Start kit+ från Motospeed till nästan dubbla pengar (och mindre kraft)=less for more!!

Då föredrar jag More for Less!! :P

Sedan skall man inse att motorer är individer, och att det handlar om tolleranser vid montering etc.
Monterar man "exakt" samma prylar på tillsynes lika maskiner kan slutresultatet skillja ganska mycket!
Där av att ni som har V&H, Hypercarger och PCIII=samma prylar har troligen ganska skillda resultat från bänkningen?
Men den frågan har inte så många svarat på...
http://www.vtxriders.se/forum/viewtopic.php?t=271

lycka till!!
Knodden
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
port513

Inlägg av port513 »

Jo det där med individuella motorer känner man ju igen sen man körde cross. Hade 2 identiska maskiner som var som natt och dag, den ena trött som tusan medans den andra pigg som F:N ;)

/Henke
Användarens profilbild
Joe
Adept
VTX-modell: VTX 1800

Inlägg av Joe »

Knodden skrev:Morsning..

Jag tror inte att det har SÅ stor betydelse på hur man sköter "inkörningen"
Hade det varit ruggit viktigt hade detta förhoppningsvis bedyrast av div handlare??

Jag har hört att man skall "köra som du kommer att köra sedan", och skall vi vara ärliga så ligger vi inte och tok kör precis hela tiden även om det händer att man gasar lite då och då...

Sunt förnuft säger väl att även efter inkörning och första 100-mila servicen att man inte ligger och pressar motorn till max HELA TIDEN??

Som du skriver så kanske det är lite "sent" att ändra på inkörningen nu efter 65 mil..

Det som är av vikt är det tidiga oljebytet då det KAN ligga kvar lite "skräp" från monteringen...

Kör förnuftigt och nyttja insidan...
// Knodden
Tjena Port513!
Påminn grabbarna om att även byta olja i kardan. Tror inte alla gör det.
Lycka till!

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
port513

Inlägg av port513 »

Ska säga till dem så får vi se vad de gör åt det...

/Henke
Nappe

Inlägg av Nappe »

Tjena mannen!

Kul att se att du är igång med åkandet, då finns det i alla fall 2 vettiga motorcyklar i S-torp... :P Anyway, ska du ut och åka någon dag så hojta ifrån. Kanske man kan köra en sväng....om man nu får dispans hemifrån vill säga.. :shock: Ha det!
port513

Inlägg av port513 »

Nappe skrev:Tjena mannen!

Kul att se att du är igång med åkandet, då finns det i alla fall 2 vettiga motorcyklar i S-torp... :P Anyway, ska du ut och åka någon dag så hojta ifrån. Kanske man kan köra en sväng....om man nu får dispans hemifrån vill säga.. :shock: Ha det!
Ja det ska väl finnas iaf en till i byn så 3st är vi väl totalt om jag inte sett helt fel ;)

/Henke
Skriv svar