Jag bytte mitt framdäck i fre. till ett Pirelli Night Dragon.
Har alltid åkt på Metzeler ME880 Marathon.
Allt gick bra, Ca.12 Min. Av & på med framhjulet + omläggning och balansering på MC-Delen.
Men när Jag sedan åkte hem var det något som tog i, inte hela tiden och inte så mycket men det kändes & hördes som ”gnutt, gnutt och gnutt liksom.
Provade att bromsa till lite och kände på skivorna vid rödljuset, lite varma var dom men inte onormalt.
Jag kunde inte se att det skulle ta i någonstans heller
Sov hela Lör. och tänkte, det blir nog taxi till Sälen eller något annat fordon.
Nu söndag kom Jag på att det måste räcka med att låssa bromsoken, det kan inte vara något annat som tar i. Hjulet kan bara sitta på ett sätt.
Jo mycket riktigt, Det var dels en gjutklack som tog i skivan och även inne i ”gapet” på oket & i en låspinne
Filade ner klackarna och lite där det skafts av i mot.
Försökte sedan att förskjuta oket ut, med det sitter som det sitter.
När Jag sedan rullade hojen var det bättre. Med tog fortfarande i kanten på skivan inte hela bara en liten bit och kanske en tusendel el. några My.
Det var svårt att se vart så Jag touchade kanten och körde lite. Jo det skavde lite. Filade kanske två tre drag på kanten och det vart bättre.
Vad kan nu detta ha berott på? Kan dom ha tappat eller slagit i skivan så att den förflyttat sig
Kan hjulet ha ändrat position? För det kan väl inte vara mitt fel, nää Jag ska ringa MC-Delen om Jag hinner och fråga om dom vet.
Dom har klantat sig förut. Tidigare
En som jag träffade i Eskilstuna lämnade in sin VTX som han köpt ny för att justera ventiler och serva.
Då sa dom att det hade försvunnit en mutter (el.bult) men att dom ersatt den och att det inte skulle vara några problem....
Han var lite tveksam och sa att den kan inte bara kunde försvinna och att dom måste hitta den först.
Men körde sedan där i från Ca. 3-500 meter så smällde det till i motorn som rasade.
Han ville då att dom skulle byta motorn eller hela hojen men NEJ. Vilken process det vart.
Honda vägrade och motorn skulle renoveras tyckte dom.
Gustavsson som Jag själv pratat med tyckte inte att det vart samma VTX och ville inte ha den senare, ... Undrar var den är nu & vem som har den