Söndagen passerade med ett fasligt tempo. Råspont, takpapp och pappspik inhandlades. Taket klart förutom papp. Stressigt värre att hinna äta och rösta. 19:45 tågade man in på vallokalen, stinkandes av svett och trädamm. Sedan till pizzerian för an välbehövlig lunch - eller vad man ska kalla det på kvällen...
Lördag 23 september, takpappen på plats, läkten slut hos Byggmax, får ta ledigt några timmar någon dag under veckan och skaffa på annat ställe. Regling fortsätter...
Nu är jag i full färd med att bygga en dörr och en dörrkarm...
Tja, naturligtvis så är mor i Arvidsjaur intresserad av hur det går, så jag la upp några bilder på hemsidan... http://www.forsman.cc/garage/img1.htm
Isolering av förrådsdelen är nu äntligen påbörjad och bräderna börjar spikas upp. Dörren är på G och karmen installerad på plats. Hmmm "Om man nu bara kunde få hjälp av sin tonåring?" Hurra, tonåringen vaknar upp på söndag em vid 16 (och jag och frugan slitit hela helgen) , "va ska ja hjälpa till mä", ger lite handledning och vi rullar ut isoleringen, fäster vindpappen och vips är ungen borta igen *SUCK* (fast 30 minuters hjälp är inte fy skam jämfört med 0 minuter)
Jaha, då är reglingen av innertaket nästan avklarat. I dag, den 5:e oktober gick nesse i strejk, för dåliga arbetsförhållanden för ett garagebygge i kväll, regn, regn, regn... Strejken kanske blåses av i morgon...
8 oktober: Har varit en strejkbrytare hela helgen...
Ytterdelen av isoleringen klar. Många brädor på plats, börjar se ut som jag blir klar till vintern trots allt. Fler bilder på hemsidan: http://www.forsman.cc/garage/img14.htm
14 och 15 oktober, återigen strejkbryteri. Isolerat och klart inne (utom takisoleringen), gipsplattor på plats i taket. Läkt spikat och målad (vid de vitala väggarna runt förrådsdelen), elkabel indragen. F.n, känns som jag har en chans att hinna klart innan snön kommer :-).
18 oktober, isolera mera...
19 oktober, strejk igen. Blev en liten mc-tur istället
21-22 oktober, ääääntligen helg, nu får man snickra. Brädor och läkt på plats på baksidan, puh... bra hjälp av frugan i helgen. Massor av brädor inköpta (suck tar det aldrig slut), nu ske de väl ändå räcka till sista väggen. En halv innervägg uppsatt... Det verkar bli veckans kvällsprojekt, inneväggar. Ett tips till er alla, köp ett färdigt garage och någon som bygger det åt er.
23 oktober, isoleringen av taket klart, frugan målade minst 40 brädor. Konsulterade en elektriker om belysning, som naturligtvis hade åsikter om ett hål för kabeldragning som jag gjort, ja ja bara att göra om... men dörren, mm, man får känslan av en (hmm svårt att förklara, men) Cadillac. Känns riktigt genuin - får väl se hur länge, innan den hänger ner sig...
25 oktober - låset på dörren monterat, nu kan man låsa...
26 oktober, stormvarning, chansar att garaget inte brakar ihop, kör in hojjen i vinterförvaringen :-)
27 oktober - ha ha, en vindpust i Örebro bara...
28 oktober, sista ytterväggens brädor uppspikade, men spiken tog slut så en del läkt kom inte upp... Så förutom målningen så är carportsgaraget klart utvändigt :-). Lite fixande inne bara - och väntandet på att elektrikern ska komma och koppla in tåtarna, sen så är det klart. Nesse hann klart innan snön och vintern!!!!
November ankommer med mörker och och kyla. Måste få fart på elinstallationen så att jag får lite värme och belysning. Ett tips, om ni ska köpa många LED-lampor så finns det att köpa på internet till hyfsat pris (fast efter beställningen så dök det upp ett hyfsat billigt alternativ hos JULA). http://www.LED1.de.
Stackars moppen som frös, eftersom elinstallationen inte är klar så fick jag dra igång hojjen och varmköra den. Sedan så blev det lite varmare i moppegaraget :-)
6 november. I natt så stog bilen under tak för första gången, så nu är väl även bildelen av carportsgaraget invigt offentlig
14 november. Dagen då strömmen kom till byn, äntligen. Nu är det indraget ström åtminstone.
16 november. Nu går frostvakten på pass. Inga minusgrader mer i höst och vinter.
18 november. Lysramp ihopmonterad, sista lysrörsarmaturen som fanns att uppbringa hos Clas ohlson inköptes och monterades. Väntar på elgubben igen för inkoppling av lyset. Nya bilder finns nu...
19 november. Spackling och skruvning, målning inne så småningom, nu har man ju ett ställe att hålla sig undan på :twisted:
22 november. Elgubbe på besök och Belysningen är på plats, nu slipper man famla runt i garaget under vintern. Nu är Nesse nöjd med utveckling. Fattas bara en tv, en soffa och en kaffebryggare, sen så kan man "meka med hojjen" i vinter...
December: "Mc-garaget" Spackling av skruvhål mm, första väggen har fått lite färg på sig. 10:e När jag slipade så fick jag dra ut hojjen innan slipdammet lagt sig och städats bort, och vad passar då bättre om inte att ta en tur... en märklig känsla att åka hoj i december... en märklig människa tycks medtrafikanterna tycka enligt de blickar man får...
Fortsättning följer...