Och snickrandet är i full gång... Nesses carportbyggarblogg

Här diskuteras och utbytes idéer, underfundigheter och knasiga tankar om allt möjligt som inte passar i de andra kategorierna...

Moderator: Nesse

Skriv svar
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Kontakt:

Och snickrandet är i full gång... Nesses carportbyggarblogg

Inlägg av Nesse »

Jepp, Nesse har snart bara hälften kvar att göra. I helgen blir taket till carporten klart. Har haft vidunderligt mycket hjälp av bror min torsdag-fredag och fick då upp regelverket och takstolarna... Halva taket spontat i dag (lördag).

Söndagen passerade med ett fasligt tempo. Råspont, takpapp och pappspik inhandlades. Taket klart förutom papp. Stressigt värre att hinna äta och rösta. 19:45 tågade man in på vallokalen, stinkandes av svett och trädamm. Sedan till pizzerian för an välbehövlig lunch - eller vad man ska kalla det på kvällen...

Lördag 23 september, takpappen på plats, läkten slut hos Byggmax, får ta ledigt några timmar någon dag under veckan och skaffa på annat ställe. Regling fortsätter...

Nu är jag i full färd med att bygga en dörr och en dörrkarm...

Tja, naturligtvis så är mor i Arvidsjaur intresserad av hur det går, så jag la upp några bilder på hemsidan... http://www.forsman.cc/garage/img1.htm

Isolering av förrådsdelen är nu äntligen påbörjad och bräderna börjar spikas upp. Dörren är på G och karmen installerad på plats. Hmmm "Om man nu bara kunde få hjälp av sin tonåring?" Hurra, tonåringen vaknar upp på söndag em vid 16 (och jag och frugan slitit hela helgen) , "va ska ja hjälpa till mä", ger lite handledning och vi rullar ut isoleringen, fäster vindpappen och vips är ungen borta igen *SUCK* (fast 30 minuters hjälp är inte fy skam jämfört med 0 minuter)

Jaha, då är reglingen av innertaket nästan avklarat. I dag, den 5:e oktober gick nesse i strejk, för dåliga arbetsförhållanden för ett garagebygge i kväll, regn, regn, regn... Strejken kanske blåses av i morgon...

8 oktober: Har varit en strejkbrytare hela helgen...

Ytterdelen av isoleringen klar. Många brädor på plats, börjar se ut som jag blir klar till vintern trots allt. Fler bilder på hemsidan: http://www.forsman.cc/garage/img14.htm

14 och 15 oktober, återigen strejkbryteri. Isolerat och klart inne (utom takisoleringen), gipsplattor på plats i taket. Läkt spikat och målad (vid de vitala väggarna runt förrådsdelen), elkabel indragen. F.n, känns som jag har en chans att hinna klart innan snön kommer :-).

18 oktober, isolera mera...
19 oktober, strejk igen. Blev en liten mc-tur istället 8) ...

21-22 oktober, ääääntligen helg, nu får man snickra. Brädor och läkt på plats på baksidan, puh... bra hjälp av frugan i helgen. Massor av brädor inköpta (suck tar det aldrig slut), nu ske de väl ändå räcka till sista väggen. En halv innervägg uppsatt... Det verkar bli veckans kvällsprojekt, inneväggar. Ett tips till er alla, köp ett färdigt garage och någon som bygger det åt er.

23 oktober, isoleringen av taket klart, frugan målade minst 40 brädor. Konsulterade en elektriker om belysning, som naturligtvis hade åsikter om ett hål för kabeldragning som jag gjort, ja ja bara att göra om... men dörren, mm, man får känslan av en (hmm svårt att förklara, men) Cadillac. Känns riktigt genuin - får väl se hur länge, innan den hänger ner sig...

25 oktober - låset på dörren monterat, nu kan man låsa...

26 oktober, stormvarning, chansar att garaget inte brakar ihop, kör in hojjen i vinterförvaringen :-)

27 oktober - ha ha, en vindpust i Örebro bara...

28 oktober, sista ytterväggens brädor uppspikade, men spiken tog slut så en del läkt kom inte upp... Så förutom målningen så är carportsgaraget klart utvändigt :-). Lite fixande inne bara - och väntandet på att elektrikern ska komma och koppla in tåtarna, sen så är det klart. Nesse hann klart innan snön och vintern!!!!

November ankommer med mörker och och kyla. Måste få fart på elinstallationen så att jag får lite värme och belysning. Ett tips, om ni ska köpa många LED-lampor så finns det att köpa på internet till hyfsat pris (fast efter beställningen så dök det upp ett hyfsat billigt alternativ hos JULA). http://www.LED1.de.

Stackars moppen som frös, eftersom elinstallationen inte är klar så fick jag dra igång hojjen och varmköra den. Sedan så blev det lite varmare i moppegaraget :-)

6 november. I natt så stog bilen under tak för första gången, så nu är väl även bildelen av carportsgaraget invigt offentlig :D . El-dragandet drar ut på tiden :roll: , men kabeln har nått tvätttstugan iallafall...

14 november. Dagen då strömmen kom till byn, äntligen. Nu är det indraget ström åtminstone.

16 november. Nu går frostvakten på pass. Inga minusgrader mer i höst och vinter.

18 november. Lysramp ihopmonterad, sista lysrörsarmaturen som fanns att uppbringa hos Clas ohlson inköptes och monterades. Väntar på elgubben igen för inkoppling av lyset. Nya bilder finns nu...

19 november. Spackling och skruvning, målning inne så småningom, nu har man ju ett ställe att hålla sig undan på :twisted:

22 november. Elgubbe på besök och Belysningen är på plats, nu slipper man famla runt i garaget under vintern. Nu är Nesse nöjd med utveckling. Fattas bara en tv, en soffa och en kaffebryggare, sen så kan man "meka med hojjen" i vinter...

December: "Mc-garaget" Spackling av skruvhål mm, första väggen har fått lite färg på sig. 10:e När jag slipade så fick jag dra ut hojjen innan slipdammet lagt sig och städats bort, och vad passar då bättre om inte att ta en tur... en märklig känsla att åka hoj i december... en märklig människa tycks medtrafikanterna tycka enligt de blickar man får... :D
Fortsättning följer...
Senast redigerad av Nesse den 11 dec 2006, 10:29, redigerad totalt 14 gång.
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Bump, ha ha, nu hamnar jag överst
Användarens profilbild
Gusten
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007

Inlägg av Gusten »

Enligt proportionerna på bilderna med dig i garaget så måste du väga en 750 kilo nu för tiden, samt vara tre meter lång om det ska stämma med 1500 kvm garage som du har sagt :lol:

Mvh "Gusten 8) 8) 8)
Användarens profilbild
Ryssen
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Gusten ser du inte att det är ett dass, :lol: Garaget har han ju inte påbörjat än :roll: :roll:
Mvh Ryssen
Användarens profilbild
Martin
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX1300 2004

Inlägg av Martin »

Bra jobbat Nesse. Efter mitt besök hos dig i fredags tycker jag att du har fått mycket gjort, om du fortsätter i detta tempo så slipper nog raringen stå ute i vinter. MVH Martin.
Användarens profilbild
Gusten
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800 svart 2007

Inlägg av Gusten »

Ryssen skrev:Gusten ser du inte att det är ett dass, :lol: Garaget har han ju inte påbörjat än :roll: :roll:
Mvh Ryssen

Tänkte inte på det :?
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Gusten skrev:
Ryssen skrev:Gusten ser du inte att det är ett dass, :lol: Garaget har han ju inte påbörjat än :roll: :roll:
Mvh Ryssen

Tänkte inte på det :?
Precis, nu kan jag sitta och "TRYCKA" och samtidigt bländas av skönheten på mitt nya 49 m2 stora dass.. ;-)
Användarens profilbild
Joe
Adept
VTX-modell: VTX 1800

Inlägg av Joe »

Tycker det ser ut o vara bra jobbat av dina vänner. Har du gjort något själv? Att stå framför kameran är väl ingen svårighet :wink:
Betalar du svart eller vitt.......

Joe
Ju mer man vet ju mer vet man vad man inte vet
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

JOE, arbetskraften står på kö och vill jobba gratis hos oss som har en 1300 retro, bara tanken att få frottera sig med en ägare till en sådan drömmaskin får folk att bli som galna i sin iver att få hjälpa till. Så någon betalning behövs inte, snarare tvärt om, nästan lönsamt att bygga, med tanke på tidigare kommentarer om att folk blir som galna... :P :lol:

Annars så finns det ju VÄNNER som ställer upp ibland... men om jag ska vara ärlig så är det nog jag som får banka skiten ur brädorna för det mesta... :wink:
Användarens profilbild
Ryssen
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Tja
Joe ALLA KÖR SVART UTOM SIDOWAGGAN HAN KÖR ALLT VIT :twisted:
Mvh Ryssen
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

Ryssen skrev:Tja
Joe ALLA KÖR SVART UTOM SIDOWAGGAN HAN KÖR ALLT VIT :twisted:
Mvh Ryssen
Och i detta sammanhang herr Ryss, så är väl ni en kameleont som inte kör/betalar alls?
Skriv svar