Inportera delar.

Ett forum för allt möjligt tekniksnack kring VTX 1300 och VTX 1800.

Moderator: Toolbox

klasse

Inportera delar.

Inlägg av klasse »

Jag snakade med en Wild Star kille i går om att ta hem delar från USA och han sa att om man ska slippa tull och andra avgifter så ska man be firma som man beställer från skriva gåva eller eller pressent osv, fast på engelska på förpakningen.
jag vet inte om det stämmer men han hadde en polare som bodde i staterna och skickade mycket dellar hem till sweden, och han hadde aldrig behövt betala exstra.
Användarens profilbild
Knodden
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2004 Röd

Inlägg av Knodden »

Jag handlade en "Leatherman" (kombinations verktyg) från USA.
Jag bad firman skriva gåva/gift och föklarade varför. Jag hade toppen tur.
Killen/tjejen som packade hade t.o.m vikt ihop orginalförpackningen och lagt den tillsammans med tången och resten av delarna i ett "vanligt" vaderat kuvert!
Funkade toppen, "paketet" trycktes ner i brevlådan måndag morgon jag beställde onsdagen innan!

Kanske lite svårt att trycka ner ett avgassystem i ett kuvert :shock:
Inget är omöjligt, det tar bara lite längre tid....

// Knodden
Senast redigerad av Knodden den 26 sep 2005, 09:28, redigerad totalt 1 gånger.
STOR, STARK OCH RÖD VTX1800!
105,2Hk 162,9Nm ca 110db
Medlem # 010
Användarens profilbild
Nesse
Regionskontakt Örebro
VTX-modell: VTX 1300, 2005
Kontakt:

Inlägg av Nesse »

...Se till att ta upp grejerna ur orginalförpackningen, annars så kan ni torska lättare i tullen. Säg att det är begagnade prylar om de fastnar, köpta på "loppis" av en kompis eller nåt, och att ni inte vet exakt vad kompisen skickat. Det enklaste är väl om ni har en kompis i USA som kan göra detta (packa om alltså)...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
Sanell

Inlägg av Sanell »

Har senaste månaderna fått hem ca. 12 försändelser med delar till min VTX från USA. Har hittills klarat mig utan tull och moms på alla utom en och detta berodde på att säljaren inte gjorde som jag bad honom om :cry:

Några tips,
- Skicka med USPS, USA:s motsvarighet till vårt statliga postverk. Tullen kollar inte dessa försändelser så noga som de gör med andra privata bolag tex. DHL och UPS. Dessutom så blir det MYCKET billigare i frakt.
- Om möjligt få säljaren att skicka som gåva eller varuprov.
- Avsändare ska vara privat och ej företag.
- Kvitto eller följesedel som visar vad du betalat får inte finnas i paketet.
- Ange ett lågt värde på fösändelsen, om oturen är framme så får du betala tull och moms på detta värde istället för det verkliga priset.
Sanell

Inlägg av Sanell »

Har precis fått veta av en polare att det finns en gräns på 500Skr. Om grejorna + frakt kostar upp till 500Skr så blir det ingen tull och moms. Om det kostar mer så åker man på dessa avgifter. Vet ej om detta stämmer men innan vi var med i EU så vet jag säkert att det fanns en gräns på 1000Skr för skattefria varor från utlandet. Hur som helst så har jag fått hem flera försändelser med totalvärde långt över 500Skr utan att få betala extra avgifterna, så det kanske helt beror på hur stressade tullarna är som kollar.
Användarens profilbild
Peo
Regionskontakt Stockholm
VTX-modell: VTX 1800 C 2005 Röd

Inlägg av Peo »

Sanell skrev:Har precis fått veta av en polare att det finns en gräns på 500Skr. Om grejorna + frakt kostar upp till 500Skr så blir det ingen tull och moms. Om det kostar mer så åker man på dessa avgifter. Vet ej om detta stämmer men innan vi var med i EU så vet jag säkert att det fanns en gräns på 1000Skr för skattefria varor från utlandet. Hur som helst så har jag fått hem flera försändelser med totalvärde långt över 500Skr utan att få betala extra avgifterna, så det kanske helt beror på hur stressade tullarna är som kollar.
hej igen där Sanell..
verkar som om det inte är så jobbigt med skatterna, hmmm eller?
va äre för avgifter eller skatter som man får betala egentligen?
antagligen en procentsats, men är det nån som vet vad som gäller?
Peo
Sanell

Inlägg av Sanell »

Peo skrev: hej igen där Sanell..
verkar som om det inte är så jobbigt med skatterna, hmmm eller?
va äre för avgifter eller skatter som man får betala egentligen?
antagligen en procentsats, men är det nån som vet vad som gäller?
Peo
Torskar du så får du betala ca. 5% i tull och sedan 25% i moms på det du betalat för grejorna inkl. frakt och tull. Det finns lite olika skattesatser, tror det är ca 5% för resrevdelar och 10% på hela motorcyklar.
Användarens profilbild
Ryssen
Klubbmedlem
VTX-modell: VTX 1800, 2002
Kontakt:

Inlägg av Ryssen »

Tja
Man lägger på en tullavgift på 15% tror jag det var sedan lägger man på
en expiditionsavgift sen har vi den kärleks fulla moms helvetet på 25%
och den är efter alla påslagen ink frakten.
Mer tror jag inte det var :lol:
Mvh Ryssen
Skriv svar